Monday, March 09, 2020

DAY 13 (Part 2) - ACROCORINTH, GREECE

25 Dec 2019, hari ke 13 kami di Greece.. Dari Koronisia kami drive ke Corinth, Greece..

Assalamualaikum & Salam Sejahtera.


Hubby dah siap cakap akan mendaki lagi kali ni.. Haha trip ke Greece ni memang trip challenge lutut & kaki..


Koronisia to Greece dalam 300km, 25 Dec kan Christmas, kereta tak banyak kat highway.. Asalnya nak tidur di Athens utk malam yg terakhir tapi hubby dah plan awal2 round Athens masa mula2 sampai, then last night tu spend tempat lain yg agak hampir dgn Athens. Lagipun flight kami 26 Dec tu 9pm utk balik ke KL via Istanbul.. Corinth pun ada attractions nya.


Kami ke ACROCORINTH..


View dari atas, kami drive sampai atas. Kalau hiking mau seminggu nak sampai kot haha..


Acrocorinth (Greek: Ακροκόρινθος), "Akademi Atas", akropolis Corinth kuno, adalah batu monolitik yang menyelia kota purba Corinth, Greece. Dalam anggaran George Forrest, "Ia adalah yang paling mengagumkan dari acropoleis tanah besar Greece." 

Dengan bekalan airnya yang aman, kubu Acrocorinth telah berulang kali digunakan sebagai garis pertahanan terakhir di selatan Greece kerana ia memerintahkan Isthmus of Corinth, menangkis musuh dari masuk melalui tanah ke semenanjung Peloponnesa.


Acrocorinth terus diduduki dari zaman kuno hingga awal abad ke-19. Bersama Demetrias dan Chalcis, Acrocorinth semasa zaman Helenistik membentuk salah satu yang disebut "Fetters of Greece" - tiga kubu yang dipenjarakan oleh orang Makedonia untuk menguasai kawalan mereka di negeri-negeri Yunani.

Acropolis kuno di bandar itu sudah menjadi kedudukan yang mudah dipertahankan kerana geomorfologinya; ia lebih banyak diperkuat semasa Empayar Byzantine kerana ia menjadi tempat duduk para ahli strategi dari Hellas dan kemudian dari Peloponnese. Ia dibela terhadap Tentara Salib selama tiga tahun oleh Leo Sgouros. Selepas itu ia menjadi kubu kuat Kerajaan Prusia dari Achaea, orang Venesia, dan Turki Uthmaniyyah. [Klarifikasi diperlukan]

Tiga dinding litar membentuk pertahanan buatan manusia bukit. Puncak tertinggi di laman web ini adalah rumah kepada kuil untuk Aphrodite. Kuil itu ditukar kepada sebuah gereja, yang kemudian ditukarkan ke masjid.

Penggalian Corinth School of America memulakan penggalian pada Acrocorinth pada tahun 1929. Pada masa ini, ia adalah salah satu tapak kastil abad pertengahan yang paling penting di Greece. Wikipedia


Dalam mitos Korintus yang berkaitan pada abad ke-2 CE untuk Pausanias, Briareus, salah satu daripada Hecatonchires, adalah penimbangtara dalam pertikaian antara Poseidon dan Helios, di antara laut dan matahari: Putusannya ialah Isthmus of Corinth milik Poseidon dan Acropolis Corinth (Acrocorinth) ke Helios. 

Pinggalan Pantai Pirene terletak di dalam dinding mengelilingi. "Musim bunga, yang terletak di belakang kuil, mereka mengatakan adalah hadiah Asopus kepada Sisyphus. Yang terakhir tahu, begitu juga dengan legenda, bahawa Zeus telah merampas Aegina, anak perempuan Asopus, tetapi enggan memberikan maklumat kepada pencari sebelum dia mempunyai musim bunga yang diberikan kepadanya di Acrocorinthus. Wikipedia














Memang jenuh nak sampai ke atas, walaupun terang terik tapi cuaca sejuk.. Walaupun bukan kaki daki tapi memang seronok lah menapak sampai ke atas tu sebab cuaca sejuk walaupun mentari menyinari dengan terang & teriknya..













Subhanallah cantik view..



Fuhhh muat yek..













Alhamdulillah smooth journey... To next destination..

3 comments:

  1. cantik n tersusun je diorg buat batu2 tu...hebat betul teknologi zaman tu

    ReplyDelete
  2. Anies: Ya betul terpegun sangat tengok kubu ni, selama ni tengok dalam movie/drama je tentang kubu2

    ReplyDelete
  3. Tolong bagi tips sket untuk self drive holiday.

    Follower 387
    www.cialah.blogspot.com

    ReplyDelete

Thank you for the comments. Nanti singgah lagi ya :) Take care & stay safe.