Saturday, March 07, 2020

DAY 12 (Part 4) - KORONISIA, GREECE

24 Dec 2019, hari ke 12 kami di Greece.. Sesudah di Ioannina, kami drive ke Koronisia utk bermalam..

Assalamualaikum & Salam Sejahtera..


Subhanallah...


Perjalanan kami selama 12 hari dari Athens..


Ioannina ke Koronisia dalam 90km sahaja.. Why Koronisia.. Asalnya nak bermalam di Arta saja sbb ianya terletak dalam perjalanan ke Corinth & Athens..


Tapi sebelum pilih accomodation dalam booking.com, saja2 tengok location semua nya also tengok peta sbb senang nak cari mana yang dekat dgn route serta list harga (always dari yg paling murah).


Bila tengok dalam peta, macam tak percaya ada apartment di tengah2 tasik ni..


Tunjuk pada hubby location & foto apartment ni, harga nya dalam 300+ utk satu malam, hubby kata amik la sbb rare sangat.. Begitu lah cerita nya.. Tak tau pun kewujudan tempat sebegini di Greece..



Kami bermalam di Koronisia Apartment. Memang sunyi time tu sbb 24 Dec petang, semuanya sedang busy prepare dinner utk Christmas Eve. Adik owner duduk bersebelahan saja so dia lah yang datang pass kan kunci dll nya.. Baik2 semuanya..


Sebelum pun sampai Koronisia dari main road, kami stop mana2 tempat cantik.. Memang excited sangat.. Alhamdulillah cuaca cantik.. 


First pit stop..








Hanya 25 km dari bandar Arta adalah Greek "Polynesia", sebuah desa yang indah yang dikelilingi oleh teluk Amvrakikos. Alasan untuk Koronissia, yang mengingatkan sama ada anda melihatnya dari atas (gambar-gambar udara menangkap pulau Pera Nissi, yang disertai oleh jalur tanah ke seluruh wilayah itu!) Atau meneroka dengan berjalan kaki.

Keindahan kawasan ini merupakan cabaran sebenar bagi pengunjung dan sebab mengapa ia dibangunkan secara turis. Penduduk terlibat dalam memancing dan pelancongan, jadi melawat Coronisia akan menawarkan pengalaman perjalanan dan gastronomi yang baik.

Mereka yang melawat Koronissia (atau Korakonissia) bercakap mengenai keterampilan penempatan, dengan rumah-rumah yang dibina di atas bukit kecil, menghadap ke laut tertutup, dan bot-bot yang mendayung di pelabuhannya, membekalkan kedai-kedai tempatan dengan ikan segar dan makanan laut. (Sumber: touristorama.com)



Jalanraya nya single lane, kiri kanan diapit Teluk Ambracian, juga dikenali sebagai Teluk Arta atau Teluk Actium, dan dalam beberapa dokumen rasmi sebagai Teluk Amvrakikos (Greek: Αμβρακικός κόλπος, romanised: Amvrakikos kolpos), adalah jurang Laut Ionia di barat laut Yunani. Sekitar 40 km (25 mi) dan panjang 15 km (9 mi), ia adalah salah satu gulf tertutup terbesar di Greece, dan kerana kepentingan ekologinya adalah salah satu Taman Negara di Greece. Bandar-bandar Preveza, Amphilochia (dahulunya Karvassaras), dan Vonitsa terletak di pinggirnya. Wikipedia














Koronisia Apartment.. Sunyi sangat ya lah semua busy nak beraya.. But its fun bila mana tempat tu tak ramai orang.. Memang relax & santai kami dapat menikmati bumi Ilahi.. Cuaca memang terang terik tapi sejukkkkkk sangat esp bila angin bertiup.. Photo taken dari area parking lot, tanah ni semua owner ni punya kot..



Kan dah cakap orang2 Greece ni very generous.. Roti, buah, kuih, biskut, kopi, teh, madu, cereal, gula, susu & telur dalam fridge semua ada..






Layout apartment ni. 3 beds & 1 sofabed queen size.. Spacious memang awesosme.. Time ni rasa menyesal book 1 malam.. Tapi tu lah masa pun tak cukup..




View dari balcony bilik je.. Sunset..




Later nya hubby ajak stroll.. Tak puas dok dari balcony je..









Subhanallah cantik sangat... Alhamdulillah smooth semuanya..

3 comments:

  1. Waalaikumussalam. Subhanallah cantiknyaaaaaa

    ReplyDelete
  2. Subhanallah..cantiknya..best boleh drive sampai ke pulau..

    mmg best gi time winter ni..tak ramai orang..

    ReplyDelete
  3. Umi: Betul memang cantik, Alhamdulilah

    Nohas: Memang tak sangka ada tempat seumpama tu.. Rasa jgk takut air pasang melimpah atas jalan.. Betul winter mmg tak ramai orang..

    ReplyDelete

Thank you for the comments. Nanti singgah lagi ya :) Take care & stay safe.