Monday, January 20, 2020

DAY 4 - ATHENS, GREECE

16 Dec 2019, Day 4 di Greece..

Assalamualaikum & Salam Sejahtera.. 

8pm, 15 Dec 2019 kami selamat tiba dari Santorini, host apartment dah book kan kereta utk ke apartment. Kami belum lagi sewa kereta. Dah plan utk jalan kaki sahaja sbb banyak attraction di Greece hanya walking distance dalam area Plaka dan boleh gunakan public transport.. 


Paradise 7 Apt, Adrianou 87 yg kami book memang betul2 dalam radius attraction (seperti dalam peta).. Jalan2 tiap hari memang lah lebih 10k steps.. Longgar semua otot.. Hehe..


Alhamdulillah fully equipped kitchen though bukan all brand new but spacious sangat.. And location betul2 dalam Plaka which is antara attraction di Greece. 


The master bed.. Ada sliding door utk tutup tapi we let it open saja utk lebih spacious.. Wardrobe pun besar.. 3 malam di Plaka, selesa sikit..


Sofa bed for the kids, jadi 2 single bed bila di bukak..




View dari tingkap dapur..


Breakfast masak nasi utk tenaga nak berjalan naik turun anak tangga..  


Cool cafe tepi tangga saja..






Odeon of Herodes Atticus
The Odeon of Herodes Atticus adalah struktur teater batu Roman yang terletak di lereng barat daya Acropolis Athens, Greece. Bangunan itu selesai pada 161 AD dan kemudian diubah suai pada tahun 1950. (Wikipedia)





PARTHENON adalah bekas kuil di Acropolis Athenian, Greece, yang didedikasikan kepada dewi Athena, yang dianggap sebagai penaung mereka di Athens. Pembinaan bermula pada tahun 447 SM ketika Empayar Athena berada di puncak kekuasaannya. Ia telah siap pada tahun 438 SM, walaupun hiasan bangunan terus hingga 432 SM. Ia adalah bangunan paling penting yang terselamat dari Klasik Yunani, secara amnya dianggap sebagai puncak dari perintah Doric. Patung-patung hiasannya dianggap beberapa titik tinggi seni Yunani. Parthenon dianggap sebagai simbol abadi Yunani Purba, demokrasi Athena dan tamadun Barat, dan salah satu monumen budaya terbesar di dunia. (Wikipedia)







View setelah turun dari perkarangan Parthenon..


ACROPOLIS OF ATHENS adalah sebuah kubu purba yang terletak di tumpahan batu di atas kota Athens dan mengandungi sisa-sisa bangunan kuno yang mempunyai ciri seni bina dan bersejarah yang hebat, yang paling terkenal adalah Parthenon. Perkataan acropolis adalah dari perkataan Yunani ἄκρον dan πόλις. Walaupun istilah acropolis adalah generik dan terdapat banyak acropoleis lain di Greece, kepentingan Akropolis Athens adalah seperti yang biasa dikenali sebagai "The Acropolis" tanpa kelayakan. Pada zaman purba, ia juga dikenali sebagai Cecropia, selepas orang ular legendaris, Cecrops, yang dianggap sebagai raja Athena yang pertama. (Wikipedia)


Next kami ke muzium..
MUZIUM ACROPOLIS adalah muzium arkeologi yang memberi tumpuan kepada penemuan tapak arkeologi Acropolis Athens. Muzium ini dibina untuk menempatkan setiap artifak yang terdapat di atas batu dan di lereng-lereng di sekelilingnya, dari Zaman Gangsa Yunani ke Rom dan Rom Byzantine. (Wikipedia)













THE TEMPLE OF OLYMPIAN ZEUS yang juga dikenali sebagai Olympieion atau Kolum Zeus Olympian, adalah bekas kuil kolosal di pusat ibukota Yunani Athens. Ia didedikasikan untuk "Olympian" Zeus, nama yang berasal dari jawatannya sebagai ketua dewa Olympian (Wikipedia)





Later kami jalan balik apartment. Hubby ajak rest dulu utk keluar semual tengok sunset..


Plaka.. Banyak kedai2 di area ni..


Grabbed one.. Fruit bowl yang dibuat dari pokok zaitun..




Lepas soalt & makan, rest kejap, kami keluar semula.. Athens Flea market pun dalam area yang sama..


Hubby bawak jalan lain pula utk ke Acropolis..


HADRIAN'S LIBRARY telah dicipta oleh Kaisar Romawi Hadrian pada abad ke-132 di sebelah utara Acropolis Athens. Bangunan itu mengikuti gaya arsitektur Rom Roman yang tipikal, dengan hanya satu pintu masuk dengan corak susunan Corinthian, dinding sekeliling yang tinggi dengan ceruk menonjol di sisi panjangnya, halaman dalaman yang dikelilingi oleh tiang dan kolam bujur hiasan di tengah (Wikipedia)



Masjid Tzistarakis adalah masjid Uthmaniyyah, dibina pada 1759, di Monastiraki Square, pusat Athens, Greece. Ia kini berfungsi sebagai lampiran Muzium Seni Rakyat Yunani. Wikipedia



Beautiful sunset..


Acropolis dari jauh ketika sunset.. Binaan yg terdekat tu adalah Tower of wind..

THE TOWER OF THE WIND atau Horologion Andronikos Kyrrhestes adalah jam tuju marmar Pentelik orbit di Rom Agora di Athens yang berfungsi sebagai horologi atau "jam tangan". Ia dianggap stesen meteorologi pertama di dunia. Secara tidak rasmi, monumen ini juga dikenali sebagai Aerides, yang bermaksud Winds. Struktur ini mempunyai gabungan jam matahari, jam air, dan angin angin. (Wikipedia)


The Metropolitan Cathedral of the Annunciation yang terkenal sebagai "Mētrópolis", adalah gereja katedral Uskup Agung Athens dan semua Greece. Pembinaan Katedral bermula pada Hari Krismas, 1842 dengan meletakkan batu asas oleh Raja Otto dan Ratu Amalia. Pembinaan bermula di bawah arkitek Theophil Hansen dan diteruskan oleh Dimitris Zezos, Panagis Kalkos dan François Boulanger.


Pláka adalah kejiranan sejarah lama Athens, berkumpul di sekitar cerun utara dan timur Acropolis, dan menggabungkan jalan-jalan labyrinthine dan seni bina neoklasik. Plaka dibina di atas kawasan kediaman bandar purba Athens. Ia dikenali sebagai "Kejiranan para Dewa" kerana berdekatannya dengan Acropolis dan banyak tapak arkeologinya. Wikipedia


Lif yg sangat kecik utk naik ke aprtment.. Tingkat 3 saja.. Hubby & Zharif yg selalu guna tangga hehe..




Look how kecik the lift is.. 2 orang je muat or seorang + 1 bag..

To be continued.. 

7 comments:

  1. jalan kaki meneroka sejarah lama di Athens..menarik..

    ReplyDelete
  2. menariknya kak, cantik betul semuanya... cuma kat sana banyak betul kene berjalan yek, tangga sana sini tapi nampak sangat bersih je...

    ReplyDelete
  3. chantek n menarik.. langit pon biru .. :p

    ReplyDelete
  4. Nohas: Banyak tempat mmg senang access dgn jalan kaki.. Excercise jgk la kami hehe

    Dana: Betul tu mmg byk berjalan tp seronok..

    Wak Lat: Alhamdulillah cuaca cantik, semua cantik

    ReplyDelete
  5. Will I ever be able to go there too someday.. I wonder.

    ReplyDelete
  6. diorang ni kan sebelah dengan Turkey.. hehe sebab da pi Ephesus trasa mcm tau sket2 bila baca nama2 binaan tu..

    carpet lawa2.. kalo beli pandai depa terus hntr ke rumah. iyaalah jenuh nak usung hahaha..

    ReplyDelete
  7. Ray: Insya Allah sampai nanti

    Siti: Ya Siti sebelah Turkey je.. Nama pun byk nak sama dgn Turkey. Carpet mmg bikin hati membuak2 tp malas nak angkut.. Hehe

    ReplyDelete

Thank you for the comments. Nanti singgah lagi ya :) Take care & stay safe.