Friday, January 20, 2023

DAY 4 : CAPPADOCIA, TURKIYE

 Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera.

Throwback trip pada December 2022.

Roof terrace, tempat breakfast kami. Tak ada lif sebab 3 tingkat je hotel ni + basement.

Bau roti yang freshly baked memang lah sedap.


Aiiihh minat pulak bar daripada kayu ni. Cantik dan kreatif sangat.  Ada madu, tahini dll.


Kami yang suka cheese ni memang makan puas2 hehe. Berjenis2 cheese. Diet balik Malaysia lah.


Yummy yummm.


Redha, bukan rezeki kami. Hot Air Balloon semua tak jalan sebab cuaca tak mengizinkan. Salji turun beberapa hari sebelumnya dan visibility tak selamat untuk aktiviti hot air balloon. Cuaca memang kelam kabur dan sejuk sangat.


Tak apa kita buat plan lain.


DERINKUYU UNDERGROUND CITY

Dalam 40km dari hotel. Derinkuyu Yeraltı Şehri ialah sebuah bandar bawah tanah berbilang tingkat purba di daerah Derinkuyu di Wilayah Nevşehir, Turki, memanjang hingga kedalaman kira-kira 85 meter (279 kaki). Ia cukup besar untuk menampung seramai 20,000 orang bersama ternakan dan kedai makanan mereka. Ia adalah bandar bawah tanah terbesar yang digali di Turki dan merupakan salah satu daripada beberapa kompleks bawah tanah yang terdapat di seluruh Cappadocia. (Wikipedia)


Peringatan buat pelawat.

Bandar ini boleh memuatkan sehingga 20,000 orang dan mempunyai kemudahan yang ditemui di kompleks bawah tanah lain di seluruh Cappadocia, seperti mesin wain dan minyak, kandang kuda, bilik bawah tanah, bilik penyimpanan, refectories dan gereja kecil. Unik kepada kompleks Derinkuyu dan terletak di tingkat dua ialah bilik yang luas dengan siling berkubah tong. Telah dilaporkan bahawa bilik ini digunakan sebagai sekolah agama dan bilik di sebelah kiri adalah bilik belajar. (Wikipedia)



Bandar di Derinkuyu telah dibentuk sepenuhnya pada era Byzantine, apabila ia banyak digunakan sebagai perlindungan daripada orang Arab Muslim semasa perang Arab-Byzantine (780–1180 AD). Bandar ini dihubungkan dengan sebuah lagi bandar bawah tanah, Kaymakli, melalui terowong sepanjang 8-9 kilometer (kira-kira 5 batu). Beberapa artifak yang ditemui di penempatan bawah tanah ini tergolong dalam Zaman Byzantine Pertengahan, antara abad ke-5 dan ke-10. (Wikipedia)




Antara pintu di sini. Wow.





Antara laluan di sini.


Selesai explore underground city, kami jalan2 di sekitarnya. Ada kedai yang menjual dan membuat pasu. Memang di sepanjang jalan di area Cappadocia ni banyak kedai menjual tembikar pelbagai corak dan bentuk. Kami tengok sikit2 je sebab takut berkenan banyak haha.

Pembuatan tembikar di Cappadocia bermula sejak zaman purba. Sejarah Avanos, yang terletak 15 km di utara Nevşehir dan dipanggil Venessa pada zaman purba, kembali kepada orang Het pada tahun 2000-an SM. Sejarah pembuatan tembikar di Cappadocia berterusan tanpa gangguan sejak orang Het yang membimbing seluruh Cappadocia. Adalah diketahui bahawa pada zaman dahulu pembuatan tembikar di Cappadocia telah dipasarkan pada kuda dan keldai di kampung dan pekan sekitarnya.

Malah hampir mustahil bagi seorang lelaki di Cappadocia untuk berkahwin jika dia tidak tahu membuat tembikar. Orang-orang Avanos pernah menukar jumlah penuh tembikar yang diberi beras, bulgur, keju, garam dan produk yang serupa dalam perjalanan mereka untuk menjual tembikar, yang merupakan sumber mata pencarian. Periuk yang pecah semasa perjalanan ini dibuang ke tepi jalan, terkumpul di tepi jalan Avanos dan membentuk garisan. "Orang buta juga tahu jalan Avanos, kerana periuk dan gelas yang pecah" yang diceritakan oleh penyair Turki "Seyrani" menulis baris ini untuk rupa tepi jalan Avanos. (travellersroutedotcom)


Cuaca masih kelam dan sangat sejuk.


Seketika selepasnya, cuaca semakin terang Alhamdulillah.


TURKIYE ni, masjid di mana2. Tenang dan seronok.


Terserempak papan tanda CARPET VILLAGE. TURKIYE kan memang terkenal dengan carpetnya.


Fuhh memang salute lah akak yang buat carpet ni dengan tangan. Ada yang berbulan2 untuk disiapkan bergantung pada saiz carpet. 


Cantik semuanya. 

Turki terkenal di seluruh dunia dengan permaidani yang direka dengan cantik. Pembuatan permaidani di Turki ialah bentuk seni purba yang terbentang sepanjang perjalanan ke abad ke-12 dan ke-13. Wanita telah menerajui industri pembuatan permaidani, dan bagi kebanyakan orang di kawasan luar bandar, ia merupakan sumber pendapatan utama mereka. (yoairdotcom)


Harga berbeza mengikut jenis benang, teknik, warna/dye, motif dan lain2 lagi.

Orang Seljuk dianggap kumpulan pertama yang memperkenalkan tenunan permaidani ke Anatolia dan seterusnya. Pemerintahan mereka ke atas Asia tengah berlangsung dari abad ke-11-14 CE. Dalam diari perjalanannya, Marco Polo menyebut Konya sebagai pusat pengeluaran permaidani. Konya, yang terletak di tengah Turki, adalah ibu kota Empayar Seljuk pada abad ke-13 CE. Masuk akal bahawa ibu kota sebuah empayar yang kuat akan menjadi tempat kelahiran perdagangan tekstil besar seterusnya: pembuatan permaidani. (yoairdotcom)


Perkarangan nya sangat cantik.


Suasana yang sangat mendamaikan. Subhanallah cantik semua.


PIGEON VALLEY

Burung merpati sangat penting bagi penduduk tempatan kerana ia telah membuktikan kegunaannya selama berabad-abad. Burung merpati di rantau ini bermula 
pada abad ke-9.

Telur merpati telah digunakan sebagai bahan pengisi untuk lukisan dinding pada abad ke-9, serta baja mereka digunakan di ladang anggur dan ladang di rantau ini untuk mendapatkan tanaman yang sangat produktif. Oleh itu, inilah sumber anggur Cappadocia yang lazat dan tradisi pembuatan wain.

Anda akan melihat pelbagai cerobong dongeng yang indah yang diukir untuk sarang burung merpati. Terdapat juga pokok terkenal bernama "EVIL EYE TREE"  (Pokok Mata Jahat) di Lembah Pigeon yang patut dikunjungi dan dilihat.

Anda boleh berjalan mendaki bukit di sepanjang lembah, menonton lembah dari pinggir pokok manik mata jahat yang terkenal, dan memberi makan burung merpati di sini. (cappadocia4udotcom)


Ada trail untuk hiking. Tapi sebab cuaca sangat kabur dan kelam, kami tak berani nak hiking.


Pigeon Valley (juga dikenali sebagai Lembah Guvercinlik) adalah antara denai kembara yang paling popular di Cappadocia, terutamanya kerana ia terbentang antara Goreme ke Uchisar. Di sepanjang laluan, anda akan menemui kediaman gua, lukisan purba, tiang bumi, dan sudah tentu… burung merpati. (journeyeradotcom)


Stay sekejap untuk enjoy the view walaupun agak kabur. Sejuk sangat.


Jalan2 cuci mata sambil cari makan.


Semua setuju nak makan PIDE. Sedap Alhamdulillah. Pide ni bentuk macam perahu panjang yang kurus tapi diorang dah siap potong. 


GOREME OPEN AIR MUSEUM.

Muzium Terbuka Goreme, tarikan utama Cappadocia di wilayah Anatolia tengah Turki ialah koleksi besar biara bersejarah dan gereja gua yang memaparkan spesimen halus lukisan dinding Byzantine purba.

Di rantau ini, lebih 600 gereja diperbuat daripada batu lembut menghiasi landskap Cappadocia, dan mungkin terdapat lebih banyak lagi yang belum ditemui, tetapi muzium Goreme membawa masuk pelawat dari dekat dan jauh, yang tidak sabar-sabar untuk melihat kesan agama Kristian awal. (turkeytraveldotcom)


Tapi kami tak masuk GOREME Open Air Museum.


Kami explore sendiri kawasan yang berhampiran. Hiking sikit. Orang pun tak ramai. Open Air Museum tu tengah sarat dengan pelawat.


Hubby dah jauh ke depan. Kami santai2 sambil snap foto.


Berbagai rupa bentuk batu2 di sini.


Laju sungguh la hubby ke atas. Sejuk cuaca so tak lah penat sangat tapi berhingus jugak lah selalu. Cuaca mendung pun, terpegun tengok semua nya.


Lagi dan lagi. Seluas mata memandang. Subhanallah sesungguhnya betapa ajaib ciptaan Allah. Alhamdulillah smooth semuanya. 

8 comments:

  1. Bau roti tu sampai Malaysia tau!

    ReplyDelete
  2. Uncle Gedek: Sedap kan bau roti fresh :)

    ReplyDelete
  3. Berkenan sungguh kat karpet tu. Lawa-lawa!

    ReplyDelete
  4. Warisan Petani: Memang sangat indah.

    Ujie: Semua lawa, yang terpegun sbb buatan tangan.

    ReplyDelete
  5. wahh..handmade carpet..cantikkk...

    ReplyDelete
  6. Nohas: Tak dapat bayang betapa lama dia duduk buat carpet tu

    ReplyDelete
  7. Assalam. Mr. Drebar ambil winter tyre ?

    ReplyDelete

Thank you for the comments. Nanti singgah lagi ya :) Take care & stay safe.