Sunday, April 02, 2017

Ho Chi Minh City Yang Dirindui..

Lama betul tak balik kampung.. Almost 3 tahun..

ASSALAMUALAIKUM & SALAM SEJAHTERA.. Moga sentiasa sihat, dilindungi & dirahmati Allah..

5/3 baru ni cuti umum Terengganu.. Dapatlah 3 days weekend.. Hubby ada plan dgn Geng Budak Sekolah dulu naik Kuala Tahan.. Konon nak lepak rumah 3 beranak, tgk2 tiket Ho Chi Minh City ada yg murah.. Book lah kami.. Offer kawan baik, Asma yg bertahun2 nak pi Ho Chi Minh City tp tak dapar kelulusan suami.. Maaf foto2 sizenya berbagai sbb tak sempat nak edit.. Kalau tunggu edit tak tau bila dapat post hahahaha..

Alhamdulillah suami Asma izinkan so dgn pantas book jgk tiket utk Asma & anak2 sebelum suaminya ubah pikiran hahahaa.. Alhamdulillah smooth journey kami, 2 moms & 4 kids.. Ptg Khamis 2/3 drive to KL tidur rmh another good fren duduk Kerteh dulu, rumah Asiah di Kajang.. Borak sakan mlm tu geng2 Kerteh ni.. Pagi esoknya 3/3 bangun seawal 4am.. Pukul 5am drive to KLIA2.. Memusing cari entrance parking Alhamdulillah jumpa lepas tanya orang pagi2 Subuh tu.. Alhamdulillah smooth flight..

Sampai Tan Son Nhat Airport, kawan baik yg lama di sana Susi, Indonesian married to Malaysian dah tunggu.. On the way to town, memang kena lalu SUPERBOWL.. Tempat lepak dulu2 & antara Mall yg terulung.. Byk kenangan manis 1997-2007..

Wahhh dah ada McDonald..

From airport terus ke An Phu nak jumpa geng2 Line Dance.. Keiko, Jillian & Irene masih ada seperti dulu..

Dinner malam tu Zaytun bawak Goi Cuon.. Sekarang dah ramai rakyat Msia pandai buat.. Very healthy..

Zaytun ni nanny kawan saya yg lama dulu.. Warga Muslim Cham Vietnam yg sangat helpful & sweet..

Pagi Sabtu 4/3 kami ke Lorong Pho.. Jauh sikit dari Ben Thanh, kat Hai Ba Trung Street.. Memang kena naik taxi.. Zharif & Marsha dah pesan byk kali kena pergi lorong.. Diorg rindu sangat2 tempat makan weekend dulu2 masa di Ho Chi Minh City.. Office HQ lama hubby memang dekat sangat Kedai Pho ni.. Tapi office dah pindah lepas kami balik for good. Jauh sikit tapi murah sewa bangunannya kata depa2 yg tinggal lah..

Abang Pho masih sama.. Tu yg berbaju kelabu.. Dulu memang gerai Pho tu di lorong tepi main road tapi depa dah pindah ke dalam sikit di area rumah adik beradik Pho ni.. Rasanya sbb traffic lorong makin hebat kot..

Akak2 Pho jugak masih sama.. Senyum manis menanti kami.. Terkejot depa Zharif & Marsha dah besar & tinggi.. Dulu kecik2 baby je..

Wallaaaaa pesta Pho Bo & Bo Kho.. Yummeeehhh..

Banh Mi Trung & Banh Mi Cha fav Marsha & kami jgk.. Banyak dimakannya.. Takpe kasi puas..

Bun Bo.. Jugak sedap tp ni ala2 Laksa Penang cuma ianya daging instead of ikan..

Cantik pulak lorong ni.. Posing lah eehh sebelum ada motor lalu lalang..

Subhanallah cantik sangat dgn juntaian pokok Bunga Kertas tu..

Cepat posing sebelum kita balik nak ooii..  Sessi melepas rindu..

Lepas makan Susi bawak jalan2 sementara kereta dia free.. Lalu depan SAIGON SKYGARDEN APARTMENT.. Tempat tinggal kami pd tahun 2000-2001 sebelum kena pindah ke Somerset atas sbb kejadian Sept 11, 2001 di US.. Company suruh duduk setempat.. Terpaksa akur sbb Somerset jauh dari town.. Kami pulak takde kereta.. Skygarden ni ada shuttle senang nak ke pasar also dekat dgn town.. Kami suka stroll je weekend sbb boleh tengok macam benda..

Tapak Mall ni dulunya park.. Hijo & cantik.. Habis dibina Mall, banyak pulak naiknya..

Bangunan bersejarah ni masih tersergam.. Harap tak dirobohnya nanti..

Off to kedai backpack.. Cari beg sekolah yg dah reput.. Bag2 North Face, Columbia, Deuter, Jack Wolfskin murah2 kat Ho Chi Minh City ni.. Biorpon ada yg reject tapi masih berkualiti.. Bertahun2 tahannya..

Hard Rock Cafe pon baru.. Tak pernah masuk sbb takde yg berkenan di hati.. Not a fan tho..

Antara park fav kami, stroll masa weekend..

Reunification Palace.. Hajat hati tourist yg saya bawak asalnya dia nak mai sini tapinya panggilan pasar Ben Thanh lagi kuat drp panggilan Palace ni hahahaaa bye bye lah Palace..

Yeeyyy Susi bawak kami visit THE WATERFRONT di Phu My Hung.. Tempat tinggal terahir kami Jan 2005-Dec 2007..

Tennis Court yg banyak kenangan jgk.. Main2 suka hati je..

Unit 225 kami yg dulu.. Memang banyak sangatlah kenangan manis nya..

Next kami ke apartment Susi jgk di area Phu My Hung.. Maaakk aaii tingginya di Level 22..

Saujana mata memandang... Gayat makkk aaiii...

Antara Mall Korea terulung di Ho Chi Minh City.. Tak pernah masuk sbb belum siap sewaktu kami balik for good..

Haaaa pasar malam Ben Thanh.. Jugak tiada lagi sewaktu kami masih di Ho Chi Minh City.. Mmg happening malam2 di Ho Chi Minh City sekarang.. Dulu2 esp 1997, pukul 6pm semua kedai dah tutup.. Terperap lah kat apartment nonton TV je.. Mcm western countries, pukul 6 semua kedai tutup.. Memang mati kutu time tu.. Sabor aje lah sbb ikut hubby kerja.. Anak pon takde lagi..

Kedai loyang saya dlm pasar Ben Thanh.. Frust pulak loyang yg nak takde stok..

Kacang2 yg wajib dibeli jgk dlm pasar..

Aisyah anak Asma memborong cenderahati..

Antara tempat cuci mata.. Cantikkkk paintings semua ni..

Lunch di sini.. Maap semua lapor tak sempat snap foto Nasi Goreng Ayam yg sedappppp..

Visit Masjid Dong Du.. Saja nak check kot ada lagi tempat makan kat belakang masjid tu.. Betul lah kata kawan2 memang dah takde..

MASJID DONG DU ni (sebutnya Dong Yu) masjid terbesar di Ho Chi Minh City.. Part paling best di masjid ialah time SOLAT RAYA.. Masa tu lah dapat jumpa kawan2 Muslim yg kerja jauh2 jugak dapat kenal rakan2 Muslim yg baru..

Marsha & Makcik Phatima.. Makcik yg jaga Marsha sejak dalam perut lagi..

Marsha dgn Makcik Phatima & Zaytun..

Zharif & Marsha dgn suami Makcik.. Foto sebelum ke airport pagi Ahad 5/3 tu.. Sedih betul nak tinggalkan Makcik & Zaytun.. Bila lah dapat jumpa lagi.. Macam biasa Makcik akan belikan Limau Bali fav hubby..

Zaytun pulak kami pesan belikan ROTI BBQ DAGING ni.. Bekalan breakfast.. Sedaappp tau..

Alhamdulillah siap check in semua bag, kami cari port kat hujung terminal utk makan breakfast, sbb dah lapr pon.. Siap check in senang sikit hari nak makan.. Lagipon masih awal nak ke imigresen & boarding hall..

Malas nak booking food dlm flight konon dah kenyang makan roti.. Tapi bau food dari trolley tu bikin badan menggeletar.. Mmg tak dapat nafi, food AA mmg sedap.. Beli aje lah sbb tak tahan hahahaa.. Alhamdulillah smooth journey & tourist saya jgk gembira.. Sampai KLIA2 jam 1.30pm, amik kereta terus lah drive balik Kerteh.. Alhamdulillah smooth jgk drive balik Kerteh, 2 moms & 4 kids.. Alhamdulillah jam 7pm kami tiba di Kerteh..

1. Pho di lorong tu mesti murah dari di Malaysian Street..terliur tengok makanan..banh mi..

2. Bila baca ntri ni rasa mcm x pernah sampai pulak..cantik cantik lorong tu..hari tu pergi asyik nampak kain dgn telekung jer kot ha..hs

3. pernah sampai Hanoi je. hopefully ada rezeki berkunjung ke HCM.
    akak suka cotton table cloth dia.

Thank you for the comments. Nanti singgah lagi ya :) Take care & stay safe.