Monday, February 13, 2017

DAY 3 ~ MADINAH

Subuh nan syahdu di kota suci Madinah.. Rindu sangat.. 

ASSALAMUALAIKUM & SALAM SEJAHTERA.. Moga sentiasa sihat, dilindungi & dirahmati Allah.. 


Usai Subuh di Masjid Nabawi.. Berbeza dgn perjalanan ke bhg lain di bumi Ilahi sebelum ini, ziarah ke kota suci ni, mata yg banyak memainkan peranan menyaksikan kehebatan kota Madinah & kota Mekah.. Kagum amat..


PERKUBURAN BAQI..
Jannatul-Baqī‘ (bahasa Arabجنة البقيع) adalah pemakaman utama yang terletak di MadinahArab Saudi, berseberangan dengan Masjid Nabawi di mana Nabi Muhammad dikuburkan. Di pemakaman ini banyak terdapat keluarga serta sahabat Nabi Muhammad yang dikuburkan.
Jannatul-Baqī‘ berarti Taman Surga, juga dikenal dengan nama Baqī` al-GharqadBaqī`berarti tanah di mana akar pohon yang berbeda ditanam dan al-Garqhad adalah nama dari sebuah pohon berduri (Boxthorn) yang berlimpah di Baqi'. Pohon ini berjenis Lycium shawii (Bahasa Arab:Alaosaj) spesies dari Boxthorn. (Wikipedia)

Sepanjang perjalanan ziarah, banyak masjid2 tersergam indah, untuk yg berdekatan utk menunaikan kewajipan di dalamnya..


Masjid Quba.. 

The Quba Mosque (Arabic: مسجد قباءMasjid Qubā’), in the outlying environs of Medina in Saudi Arabia, is one of the oldest mosques in the world. According to legend, its first stones were positioned by the Islamic prophetMuhammad as soon as he arrived on his emigration from the city of Mecca to Medina and the mosque was completed by his companions. Muhammad spent 14 days in this mosque during the Hijra praying qasr (a short prayer) while waiting for Ali to arrive in Medina after the latter stayed behind in Mecca to carry out a couple of tasks entrusted to him by the Prophet.


According to Islamic tradition, performing wuduin one's home then offering two rakaʿāt of naflprayers in the Quba Mosque is equal to performing one Umrah. (Wikipedia)

Alhamdulillah sampai kami ke sini..


JABAL UHUD..

Gunung Uhud adalah sebuah gunung di utara Madinah dengan ketinggian sekitar 350 meter. Gunung ini adalah lokasi pertempuran kedua antara Muslim dan pasukan Mekah. Pertempuran Uhud terjadi pada tanggal 23 Maret 625 Masehi, antara sejumlah kecil komunitas Muslim dari Madinah, tempat di barat laut Jazirah Arab, dengan kekuatan dari Meka

Gunung Uhud terbentuk dari batu granit warna merah memanjang dari tenggara ke barat laut dengan panjang tujuh kilometer dan lebar hampir tiga kilometer. Gunung ini adalah gunung terbesar dan tertinggi di Madinah. Di kaki gunung bagian selatan terdapat pemakaman para syuhada, salah satunya adalah Hamzah bin Abdul-Muththalib paman dan saudara sepersusuan Nabi Muhammad SAW. (Wikipedia)


Ice cream truck..!! Pass.. Bila berada dgn kumpulan jemaah, kami cuma follow itinerary & lakukan dgn secepat nya kerana khuatir akan melambatkan program ziarah group kami.. Takpe kita cari eskrem tempat lain.. 


PERKUBURAN UHUD, antara tenpat bersejarah di Madinah, Arab Saudi yg terletak 5 kilometer utara Masjid Nabawi, tepatnya di antara Gunung Uhud dan Bukit Rumat. Tempat ini merupakan pemakaman bagi 70 sahabat Nabi Muhammad yang gugur pada Pertempuran Uhud, antara lain Hamzah bin Abdul Muthalib (Paman Nabi), Mush'ab bin 'Umair, Hanzholah bin Abi 'Amir, Amru bin al-Jamuh dan Abdullah bin Amr bin Haram. Oleh karena itu, Gunung ini mendapatkan tempat yang istimewa bagi muslim, sesuai dengan Hadits nabi: Gunung Uhud adalah gunung yang mencintai kami dan kami mencintainya. (Wikipedia)


Pertempuran Uhud adalah pertempuran yang pecah antara kaum muslimin dan kaum kafir Quraisy pada tanggal 22 Maret 625 M (7 Syawal 3 H). Pertempuran ini terjadi kurang lebih setahun lebih seminggu setelah Pertempuran Badr. Tentara Islam berjumlah 700 orang sedangkan tentara kafir berjumlah 3.000 orang. Tentara Islam dipimpin langsung oleh Rasulullah sedangkan tentara kafir dipimpin oleh Abu Sufyan. Disebut Pertempuran Uhud karena terjadi di dekat bukit Uhud yang terletak 4 mil dari Masjid Nabawi dan mempunyai ketinggian 1000 kaki dari permukaan tanah dengan panjang 5 mil. (Wikipedia)




Lama menanti, Alhamdulillah kami sampai jgk ke sini..


Kalau drive sendiri, memang akan ajak hubby singgah hypermarket saja2 tengok apa yg ada..


Antara senibina rumah dalam perjalanan ziarah..


Next to Ladang Kurma di dalam kawasan Sumur Usman.. Makan lah sepuasnya free of charge.. Macam2 jenis kurma dari Ajwa, Anba dll lagi.. Beli sikit2 utk dibawa pulang nanti.. Fresh from Kota Suci..


Light lunch.. Bukan tiap hari disaji menu ni.. Geram dgn Hummus & Pickled Olives je tu..


Lepas Asar, ronda2 sikit keliling hotel.. Tak ada lah kami sampai ke pasar atau ke kedai2 yg jauh dari hotel.. Masa pon tak banyak mana.. Grab mana depan mata je.. Ada jgk jemaah ke pasar lain yg agak jauh dari hotel.. 


Suasana sebelum Maghrib.. Sedih.. Maghrib terakhir sebelum ke Mekah esok nya.. Mohoh akan kembali lagi Ya Allah..


Seronok tak terkata.. Beramai2 kita..


Subhanallah the sunset..


Hajat nak ke Raudhah buat kali ke dua.. Petang nya waktu amat singkat.. 


Bersesak2 dgn jemaah yg amat ramai.. Berusaha semula ke masjid 9.30pm.. 


Alhamdulillah kami diizinkan.. 


Sayu hati utk meninggalkan Masjid Nabawi esok pagi..


Suasana & view yg akan dirindui, teramat sangat..


Ya Allah.. Moga ziarah ini bukan yg terakhir buat kami..


Kami akan kembali, In syaa Allah.. Aamiin Ya Allah..


Usai jam 11pm.. Kedai masih bukak.. Lewat malam tu.. Memang selalu berdua dgn amoy je ni.. Kami mmg split dgn hubby/aboy.. Sbb entrance pon lain2 utk Muslim/Muslimat..


Tekak mula perit.. Alhamdulillah tak teruk.. Malam pon malam lah.. Kedai  eskrem bukak lagi.. Apa lagi kita.. The boys belum balik kot.. Alhamdulillah lega sikit tekak.. Nikmat di bumi Madinah..

2 comments:

  1. Doakan akak sekeluarga dapat menjejakkan kaki ke sana.. dengan izin ALLAH..
    ehh... anak dara awak tu besarnya dahhhhh..

    ReplyDelete

Thank you for the comments. Nanti singgah lagi ya :) Take care & stay safe.