Wednesday, October 16, 2024

GRIL IKAN, KOBIS GULUNG, MI CALONG, CKT.


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. 
Moga sihat ceria gembira dan dimurahkan rezeki sentiasa.

Doa buat Palestine, Lebanon dan negara2 Islam yang lain.


GRIL IKAN + LEMON, GARLIC, BUTTER.

Throwback minggu lepas.

Cairkan butter dalam kuali etc, masukkan garlic dicincang, then perahkan LEMON. Masukkan GARAM & LADA PUTIH. Masukkan ikan. Kalau rajin, marinate dan bakar dalam oven/air fryer. Malas hari tu, masak dalam non stick periuk je. Tutup periuk nak cepat. Kalau dah cukup rasa tapi ikan belum masak, letakkan air sikit2. Dah agak2 separuh masak, masukkan potongan carrot. Sebelum tutup api, letak MOZZARELLA CHEESE di atas ikan, tutup periuk, tutup api. Biarkan cheese mencair. Hidang dengan sayur2 yang disukai. Untuk ikan, makan dengan Mozzarella Cheese pun dah cukup. Kalau sayur, saya suka makan dengan ROASTED SESAME SAUCE.

Tak tau ikan apa, jumpa dalam freezer, bahagian ekor dalam sejengkal. Stok ikan banyak lagi Alhamdulillah. Ada menu, hanya specific ikan diguna kan. Tak apa, kita yang makan. Guna je lah. 


KOBIS GULUNG KUKUS

Pernah buat dulu sekitar tahun 1995 rasanya, tengok dalam TV ada program masakan. Katanya asal dari KOREA. Baru ni mak sepupu ada buat untuk jualan, kawannya request. Terdetik hati nak buat.


Carrot, shitake mushroom, garlic, daun sup, lada sulah, garam. Guna food processor/chopper mini, senang. Gaul semua dengan daging cincang & tahu dilenyek. Nak letak kicap cair, sos tiram & minyak bijan sikit pun boleh.


Sepatutnya guna KOBIS PANJANG tapi kedai runcit tak ada jual, guna KOBIS BULAT. Potong2 ikut saiz yang boleh digulung, celur dalam air menggelegak sebentar, supaya senang digulung. Ada yang digulung, ada yang terbuka macam dalam cawan, ikut bentuk KOBIS yang ada. Kukus hingga masak. 


Makan dengan SOS NASI AYAM. Sos ni jumpa dalam freezer. 


Alhamdulillah sedap. 


MI CALONG.


Lama tak masak. Asingkan isi dan tulang ikan. 
Tumis garlic yang diketuk2 atau dicincang, kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga. Masukkan air, tulang ikan dan sup punjut. Tutup periuk. Biar sup menggelegak.


Masukkan isi ikan, garlic, daun sup, tepung ubi, lada putih, garam, minyak sikit dalam food chopper mini untuk dijadikan FISH BALL. Nak tumbuk pun boleh. Bila sup menggelegak, keluarkan tulang ikan dan rempah yang ditumis awalnya, nak tapis pun boleh. Kemudian masukkan FISH BALL ni dalam sup yang menggelegak. Saya guna sudu saja sebab tak sempat nak membolakannya. Malas pun ya hehe.

Guna juga FISH CAKE & KEROPOK LEKOR REBUS.


Dimakan dengan mihun. Boleh juga dengan mi kuning, Kuetiaw dll.


Bila FISH BALL siap semuanya, masukkan fish cake, keropok lekor dan tahu bulat goreng ke dalam sup. Yang putih menggerutu tak macam bola tu, FISH BALL yang disudu2 :)


Tabur bawang goreng dan daun sup. Makan dengan KICAP SAMBAL atau LADA JERUK. Tak ingat nak snap foto lengkap MI CALONG dengan mihun. Hehe.


Pagi tadi. Dah 3 hari selsema ringan, terasa nak makan CHAR KUETIAW. Hubby makan dulu, so memang rupa CKT lah, berkuah. Kita makan lambat, dah jadi KT GORENG hehe.

Moga semua sentiasa sihat, tenang ceria, dimurahkan rezeki, dirahmati & dilindungi Allah, redha dan bersyukur selamanya. Aamiin Ya Rabbal Aalamiin.

7 comments:

  1. Sedapnya nampak semuanya... Nak buat sendiri memang tak berapa rajen.. Hihihi

    ReplyDelete
  2. isshh rajinnya akak macam2 menu...saya sejak anak duduk hostel ni dapur tak berapa nak berasap

    ReplyDelete
  3. ok juga idea kubis kukus tu yea..bahan inti boleh pelbagaikan...

    ReplyDelete
  4. Waalaikumussalam.
    Sedapnya semua... kenyang jamu mata di sini.
    hendak juga rajin macam Mulan masuk dapur sediakan gril ikan + lemon + garlic + butter!
    Kobis gulung kukus pun nampak sangat sedap celup dengan sos nasi ayam.

    ReplyDelete
  5. Menu ikan panggang tu menyelerakan betul. Olahan resipi yang simple. Bertambah sedap lagi kalau gril atas pan tu. Dia tak terlalu kering. Menarik juga idea kobis gulung tu. Pernah nampak orang buat. Bagus juga tu buat jualan. Lain dari yang lain. CKT ni kena makan panas-panas baru best. Bila dah kembang, feel makan kuetiau goreng pula. hehe...

    ReplyDelete
  6. Ya Allah Mulan. Nampak menyelerakan. Nasib baik dah makan tengahari...nak cuba la buat mihun calong tu.

    ReplyDelete
  7. Nak belajar la buat mee calung tu kak..wah..CKT...xpe la dah jadi kuew teow goreng pun..hehehe...SA memang pencinta noodles..especially mee kuning

    ReplyDelete

Thank you for dropping by.
Thank you for the comments.
My email : o-mulan@hotmail.com