Thursday, December 1, 2011

LAKSA LEMAK..


BAHAN-BAHAN :

2 ekor ikan kembung - rebus kejap, ambil isi-tumbuk
1/2 bawang besar - blend
1 sudu besar cili boh
2 sudu besar rempah kari ikan
2 sudu besar udang kering - rendam-tumbuk
1/2 cawan santan kotak
2 asam keping
1 sudu kecil kerisik
Garam & Gula secukup rasa
Air secukup nya

~ Tumis bawang, cili boh & kari ikan
~ Masukkan ikan, udang, asam, santan & air
~ Bila menggelegak masukkan kerisik, garam & gula
~ Makan dgn laksa atau spaghetti
~ Sambal belacan, timun racik, bawang besar mayang & hirisan salad

14 comments:

Nieza said...

laksa simple pun tak pe..janji mkn sodap.kekadang resepi yg simple pun kalau kena dgn bahannya sedap juga.:)

So Shy Lady said...

mulan neh, smua bnda cincai smua bnda malas pdahal ssl tngok laksa n mi kt bwh tu asyik gulp gulp tliur sungguh nih hahaha


owh mn nk cari wantan ye?

GreenJade said...

haaa ini pun dh terbaik sis..nyam nyam

betul la sis saya pun tak suka bahan2 yg renyah2 & banyak2 ntah hape2..

kdg2 ejas2 sndiri lg best..ikut jek kretiviti..

cik cek said...

Mulan...
Ni laksa ada ala2 Johor ni...tak kisahlah kan janji sedap dimakan...

aNIe said...

Mulan...cincai pun cincai lah...janji boleh boleh makan..

Queenie said...

cincai apekerbender?
tu laksa johor siyes tuh!

meh bak sini sket! kang sawan org johor kang ha....tak ngeri ker?

MulutPayau said...

tak kisahlah cincai pun...jnji sedap dan licinnnn....

MULAN said...

nieza: kat dapor ni, memang semua yg banyak nya campak buang je.. kalo nak ikot betol2 semua resipi, asyik ada yg tak cukup je.. hehee..

MULAN said...

ssl: bahan2 tu yg asas je.. campak je semua, takmo tumis pon takpe mak kata... kulit wantan byk jual kat hypermarket.. boleh jgk buat sendiri..

MULAN said...

greenjade: memang sokmo kena ejas sendiri.. asyik2 tak cukup bahan, malas nak ikot dah resipi yg complicated.. haha... jahat kan..

MULAN said...

cik cek: kawan saya punya resipi laksa johor gila banyak bahan.. takot nak try... laksa pahang & laksa merah terengganu pon ada rupa jgk sikit2 org kata.. tapi yg pasti yg cincai ni resipi saya yg malas.. hehe..

MULAN said...

kak anie: nak makan punya pasal, terpaksa la bat jugak.. mana nak cari kat sini..

MULAN said...

queenie: pekat macam laksa johor tapi yg pasti resipi tak sama.. kawan punya resipi gila banyak bahan.. malas nak cuba.. heheh.. asyik2 tak cukup bahan..

MULAN said...

mulutpayau: tekak punya pasal, kena lah buat jgk.. hehe..