Friday, August 3, 2012

MENIKAM SESUDAH DIROTAN WALOPON DAH TUA...

Selasa lepas, break kejap dari tadarus ada Tazkirah Ustaz Yusuf.. Sesudah tu, ada sessi Ustaz merotan.. Menggunakan rotan songsang nya yang panjang sejengkal, kami dirotan2 perlahan sambil mulutnya membaca berbagai ayat2 Al-Quran..


Asalnya takut, tapi nak cuba jugak.. Kus semangat, walopon rotan kecik sejengkal tu hanya diketuk perlahan, namun sakitnya sampai ke tulang.. Dalam surau yang ber-aircond ni, ustaz ni berpeluh2 melawan angin2 dari badan2 kami.. Ustaz kata angin, ada akak tu kata si dia yg bertanduk tu.. Ustaz kata, bulan Ramadhan ni, syaitan yang di luar badan kita memang diikat.. Tapi yang di dalam darah dalam badan kita, mereka masih bermaharajalela.. Oleh itu katanya, banyak lah berzikir & berdoa.. Cenggitu setan2 takde la bergayut keliling kita & dalam badan kita.. Baca Bismillah masa nak makan, tutup mulut masa menguap, baca doa masuk bilik air, baca lah segala ayat Al-Quran & doa sepanjang masa agar setan2 takde dekat dengan kita.. Patut lah.. Patut lah.. Ada kawan sorang tu, agak lama dirotan perlahan tapi tapak tangan jadi lebam2.. My body ini, sakitnya kat belakang belah kiri.. Banyak yg bergayut tu agaknya.. Aiisshhh... Kat bahu baju kurung ni ada sponge padding tu, tapi gila sakit kena ketuk kat situ...


Sebab nak blogwalk punya hal, masak sempoi2 je.. Campak isi ayam dgn rempah Fajitas dalam kuali panas.. Also sprinkle Olive Oil..


Bikin la ini jugak.. Entah salad ke, salsa malsa ke.. Apa2 yang ada dalam fridge..


My beloved son punya.. 


Bulan puasa ni serius tak de masa nak amik foto2.. Tak sempat suruh posing, dah ngap dah..!!!


Hhhmmm... Drooling for soooo long.. HARI MENIKAM SEDUNIA...!! Lompat Tikam ni sebenarnya.. Tapi lembik sikit.. But YES, semua suka yang lembik.. Ada kawan kata macam Som Som.. Apa tu..??


Buat 5 mangkuk.. Sebab tak reti buat sikit.. Resipi tok dah banyak tu.. Nanti oter2 salah pulak.. So kisah nya, kasi 2 mangkuk ke 2 orang kawan... Mana habis semua ni.. Sebab depa rajin datang amik.. Hahahaaa... Senang je, calling2.. Sape nak, sila datang.. Takde lah, kebetulan depa akan lalu kat area sini.. Dah tau target dah.. Takpon Zharif akan hantar dengan beskal dia..


Kawan sorang tu kasi balasan lah pulak.. Alhamdulillah.. Kita kasi sebab tau takkan dapat habis..
*
Alhamdulillah belum pergi Pasar Ramadhan lagi. Hajat hati nak jugak pergi tengok suasana nya, tapi si kecik 2 orang ni takmo pergi.. Habis nak pilih makanan apa nanti, takut salah beli,  sape nak makan.. Baik la masak apa yg diorang memang makan.. Sonang kojo den.. Tapi ada hati nak pergi satu hari nanti..
*
HAPPY WEEKEND SEMUA..!!
Tak pi KL lah minggu ni.. Balik Kuantan jengok rumah mak & rumah aunty yang nak buat Homestay tu..

19 comments:

penDragon said...

Bagus, kasi rotan sama dia yg masih melekat kt badan kita tu...you ada rasa ringan x lps kena rotan? kalau dedekat ni mau I p ngendeng lompat tikam you barang semangkuk...hihi

Nieza said...

betul la syaitan dlm bdn kita ni mana ada kena ikat kan..menarik juga cara merotan tu..1st time saya tau ni.

mcm bubur somx2 la tu kak:)

kasihredha said...

yg best tu menikam selepas di rotan...hihi
ingatkan apa le tadi.

Zareda Norman said...

saitan dalam badan tu dan nafsu sama je seiring.. Mmg kena byk zikir di bulan ramadhan ni kan..

Lompat tikam tu memang macM SOM SOM.. Sedapnya som som.. Lama tak makan som som..

kucingorengemok said...

kak, kalau setan tu dirotan dan lari keluar tu, dia lari ke mana? jangan lari pi masuk badan den pulak deh!

doc said...

banyak ilmu saya tau hari ni..

ingatkan semua setan kena ikat

pB said...

kuku saper tu ?????

KakNi (CikNi Ahni) said...

Adoi, tajuk nyer menakutkan... kena rotan pun menakutkan tapi kalau untuk kebaikan, bagus lah

Kakzakie said...

Bukan rotan sebarang rotan tu mulan. Tak semua ustaz boleh buat tau. Bagus bagi rotan dan halau semua yg nak memempek kat badan...

Rai said...

bagusnya..rotan tu buat merotan yang melambat lambatkan semayang tu..

kak mulan,
kuih lompat tikam tu buat dari tepung beras dgn santan kan..rasanya sama cam bubur sumsum ada orang panggil somsom..kalau kat rumah mak saya selalu buat lepas kenduri.. bagi kat jiran2 yg datang tolong masak..

~ yus ~ said...

kak Mulan, yus tak tahu apa itu lompat tikam, tapi yus suka makan som som tu. Yus tengok mmg ada rupa tp yus panggil bubur sum sum sebenarnya, bukan som som.

Daddy Ziyyad said...

saya nak jugak try kena rotan lah :)

lompat tikam..susah nak carik kat bazar ramadan kan..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

haiishh.. ingatkan sapa dia yg dah tua2 buat kerja cenggitu.. hehe.. tajuk sgt saspen ok.. hee... tp bab menikam tu yg tak tahan.. akak sukaaa...! bab merotan tu belum pernah dgr lagi... citer pasal syaitan nilah yg buat kami sekeluarga sngt susah hati skrg ni..

zino said...

selamat berpuasa..

silversarina said...

memang menakutkan ..........kalau akak, agaknya berapa banyak 'benda' ada dalam badan ni .....huhuhu .

arwah mak suka buat bubur som-som ,memang sedap .

Azian Elias said...

berubat apa tu mulan? awak sakit ke? ok ke berubat tu???

sedap lah kan bubur som - som tu.. akak sukaaaa..

MystoryPic said...

Salam kenal Mulan....
Ustaz tu rotan badan ke rotan angin.... dah serik kat sekolah dulu2 kena rotan ngan cikgu... hehehe

m.u.l.a.n said...

pendragon: dah abis la lompat tikam.. nnti u datang i buat lagi insyA.. rasa nak kena rotan tiap selasa.. hehe..
*
nieza: baru tau yg ustaz ni boleh merotan.. betol la kot.. sbb lembik semua kata somsom..
*
kak kasih: hehee... cerekarama kejap..
*
zar: tu la ustaz kata.. nak kena banyak bertahan dari bisikan & godaan syaitan sentiasa.. mmg feveret kami jgk.. lompat tikam atau somsom, dua2 pon jalan..
*
kog: ha aahh... mana pergi tu kan.. ada kat keliling kot. tunggu masa nak masuk balik.. tengok kebal ke tidak.. hehe..
*
doc: tu la.. ingatkan bulan pose ni semua kena ikat kan..
*
pb: entah le kuku sape.. hahahaa..
*
cikni: ikhtiar sambil2 sentiasa ingat utk berdoa pada Allah..
*
kakzakie: betol tu.. moga tiada godaan & gangguan lagi.. supaya hati tetap kuat imannya & ingat pd Allah selalu..
*
rai: betol.. kasi buang semua syaitan2 yg bergayut kat keliling badan ni.. hehhee, kuih tu yg hanya rajin dibuat masa bulan pose..
*
yus: lompat tikam tu 2 lapis.. atas santan kaler putih & bawah warna hijau.. selalu boleh potong tapi tu jd lembik.. tu yg kawan kata macam somsom..
*
daddy ziyyad: nak kena rotan mai la.. tp ramai ustaz kt kl pon ada buat.. loorrrr, sana takde lompat tikam ke..? sini byk jual tp suka buat sendiri je..
*
kak madiha: kami pon baru tau sbb tak pernah pi kelas ustaz ni.. ahaks.. laaa, kena ikhtiar tu kalo pasal gangguan2 halus ni..
*
zino: tqs.. selamat puasa jugak..
*
kak silversarina: mmg scary jugak masa tu.. ni ikut resipi tok tapi salah jadi lembik.. lompat tikam jadi somsom.. hahaaa..
*
kak yan: takde sakit pon tapi ustaz tu sesaja rotan2 kami kasi buang segala angin2 & angin halus.. hehee... tak pernah buat somsom.. salah resipi jadi la pulak somsom.. hahaaa..
*
mystorypic: ustaz tu rotan angin yg bertanduk agaknya.. heheee...

NAJWA said...

salam

kak mulan..rasa nak buat la merotan badan tu...