Monday, March 7, 2011

CABARAN DEMI CABARAN

CABARAN #1
Masak Laksa Penang.. Padahal bukan la susah sangat sebenornya.. Resipi ya amat banyak.. Tapi kita reka2 sendiri, sebab takmo banyak bahan... MALAS.. 


RESIPI :
3 Ikan Kembung > rebus & buang tulang
3 cawan air > kisar dgn ikan
(Masuk dalam periok)
5 biji bawang merah > kisar kasar > +
1 sudu besar Cili Boh > +
3 Asam Keping > +
2 Bunga Kantan > potong 2 > +
Secekak Daun Kesum > + 
Garam, Gula > +
- Masak je semua tu -
*
MAKAN BERSAMA :
1 Laksa laa..
2 Telur Rebus
3 Salad hiris
4 Timun hiris
5 Bawang besar hiris
6 Limai Nipis/Kasturi
7 Cili Api
8 Otak Udang (wajib)


Memang tak susah nak masak.. Tapi ni je kerja yang paling seksa... Buang tulang ikan lepas merebos nya... Pastu pulak wajib masok molot sikit... Sebab cannot tahan one... Yang rebus kosong pon sedap ya amat... Ikan ini fresh from the sea semuanya... Alkisahnya duduk tepi laut kan...


Tak lengkap takde Otak Udang... Bior le orang kata tak elok tapi nak makan jugak.. Alaaa bukan selalu.. Sikit je amik... 
*
CABARAN #2
Jahit Baju Kurung pesak... Ni kira baju ala Jigsaw Puzzle, sebab ukur2 & potong straight2 je.. Kalau cikgu ajar lain, ikut suka lah.. Sebab sejak dulu memang kita potong camtu je.. Takpe untuk pakai sendiri.. Last sekali jahit rasanya 15 tahun lepas kot.. Dah Jubli Tembaga dah pon...


Jangan lepas potong ni, tuuuuppppp pi hantar kat tailor... Mau kena bebel2... Sebab dolu2 ada jugak tanpa sengaja ter-buat camtu...

16 comments:

Zareda Norman said...

huuu nanges tengok laksa penang ni... :)

zino said...

tengok gambar dah terasa sedap hehe

gedek! said...

Otak udang tu petis, kan?

Kak Sam said...

Sangat rajinnnnn. I liiikkkkeeee

tie said...

Err....

Laksa Penang satu !

Mangkuk besar punya!!

penDragon said...

aritu I ada beli laksa buyung kt pasar mlm. nengokkan buyung dia tu nampak mcm sedap sesangat...sekali balik rmh nk mkn....adoi....kuah dia teramatlah cairnya...ikan sikit sgt. Sekali I x puas hati, terus I buat sendiri laksa penang lagi puas...

Ila said...

terliur tu tgk laksa penang...heheeh

DrSinga said...

raya bila rasa2nya baju tu siap??
:)

MULAN said...

zar: oowhh, tqs for d visit.. nak buat laksa ni pon rasa nak nangis sbb malas buang tulang ikan.. hehe..

MULAN said...

zino: gambar je nampak sedap..

MULAN said...

gedek: ha aahh... ya rasanya...

MULAN said...

kak sam: puas melawan nafsu malas..!! gagahkan diri ni... hehe..

MULAN said...

kak tie: ok siap... makan puas2 ya..

MULAN said...

pendragon: betol tu... laksa ni kalau beli susah nak dapat yg pekat dgn ikan.. jadik nya kena lah rajinkan diri utk buat.. takde org nak bikin bisnes ikan rebus tanpa tulang ke? hehe..

MULAN said...

ila: gambar je manarik tu...

MULAN said...

drsinga: dah siap dah baju... tinggal sembat lengan & bawah baju.. fuuhh.. legaa..