Tuesday, February 9, 2010

FOOD.. RECYCLE..

Terkedu tengok pisang emas kat kedai roncit tadi. Amik la sesikat. Hhhmm.. ada susu cair & fruit cocktail setin. Ahaa, goreng celup telur la sat. Nak buat Puding Raja Pahang tapi tak cukup bahan. Booor je lah dengan apa yang ada..

Ni lah ropa pisang digoreng celup telur..
(Dip bananas in beaten eggs & fry)

Ohh baru terperasan.. ada pulak agar2 kek buah yg tersadai lama kat fridge tu. Agar2 tu dibuat akibat terdapat nya lebihan Kek Buah zaman Christmas tahun lalu. Bikin agar2 kosong & masukkan cebisan2 Kek Buah itu... Kalau mau dimakan sahaja, taruk lah gula..
(Fried bananas with Fruit Cake in Plain Agar-Agar/Jelly)
Kalau dimakan bersama susu cair & fruit cocktail, agar2 itu dikurangkan gula nya, kerna susu cair & fruit cocktail kan dah manis.. Taraaa... Puding pisang celup telur & agar2 Kek Buah.. RECYCLE gitu..!!! 
(To be eaten with Evaporated milk & Fruit Cocktails in can)

Anak2 ku ini, nak pulak dengan sos coklat. Nasib ada lebihan cooking choc. Microwave je 30 saat + butter + susu sikit.. Amik la hai..
(Fried Banana with Chocolate Sauce)
Menu malam tadi sebenarnya Mihun Sup Daging.. Kesian nengok telur lebihan celup pisang tadi. Kot di Vietnam, sebiji telur rebus kongsi 3 beranak makan dengan sepinggan nasi tau.. Sedih.. Haahh, nah kau. Amik masuk dalam sup daging tu.. Kesian sup tu jadi berkeladak dengan telur tu.. Aahh pasal lah, janji tak masuk tong sampah..
(Beef Soup with beaten egg)

Pernah bertahun2 dulu di simpang Pelabuhan Kuantan, ada gerai Mihun Sup sedap bangat. Memang makcik tu guna taugeh & tomato instead of sawi atau sayur lain.. Hehehe.. tu je yg ada dalam frdige semalam.. Malas nak beli2 lagi..
(Rice vermicelli, bean sprouts & diced tomatos)
Mihun Sup Daging Bertelur.. kuang kuang kuang..
(Beef soup + rice vermicellli + bean sprouts + tomatos)
Pagi tadi pekena bowling seround lagi.. Bertambah lak korum nya. Seronok jugak sekali sekala.. sebab pagi tak ramai sangat orang..


Macam ada yang tau2 je saya masih mencari2 Asyura.. Yeyy, dapat sebekas lagi pagi tadi.. Thanx Ida..!! Katanya, Asyura yang dimasak 2 minggu lepas tak cukup sebab Asyura T'ganu cuma satu kawah.. yumm yumm.. sedap nya..!!!

9 comments:

Kak anie said...

Mulan sama dengan akak...suka recyle makanan...sebab sayang nak buang...

aintsuperwoman said...

mmmm..kalau dah kreatip tu, kreatip jugak...kita bukan yang nak recycle, yang dah ada pun tak reti nak di adun!

QueenJah said...

Hmmmm....cayang Mulan, syabas, boleh jadik geng I nih! hehehee

zino said...

semua nampak sodap je.. hehe

sya said...

Alamak..kecur menenguk makanan

Izariza said...

alahai .. terliur la pulok tgk gambar2 ni Mulan :)

Mama Rock said...

i would call it creative gourmet leftovers :)

MULAN said...

kak anie: betol kan.. sayang makanan.. tapi ada kala mmg terpaksa jgk buang nya.. sedey betol..
***
asw: habis perit otak dok perah nak pikiaq apa nak bikin dgn leftovers tu kenkadang.. hehhee
***
qj: welcome to the recycle club.. heee..
***
zino: dlm gambo mmg nampak sodap.. ku telan je la kot camna pun rasanya..
***
kak sya: apa jenis makanan pun, kot kita tengok mmg kecoq ayaq lioq kan... heeee..
***
iza: tak tau la rasa camna..
***
mamarock: terpaksa punya hal.. anak 2 yg kecik2 ni kira senang je nak paksa depa makan.. hahhaaa..

日月神教-任我行 said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,性感影片,正妹,聊天室,
情色論壇