Monday, September 14, 2009

BERAKHIRNYA SEBUAH PENANTIAN..

Alhamdulillah.. mangsa lemas ke tiga berjaya ditemui pada hari Khamis, 10 Sept 2009, jam 8.45 pagi, terapung 2 batu dari Command Post (tempat kejadian).. Moga roh anak2 itu dicucuri rahmat.. Sedih betol ngenangkan nya.. tak sanggup melihat keluarga mangsa yang tenang menanti.. Tapi kesian jugak kat geng2 Kerteh Divers ni. Tatkala nunggu hubby nyelam tu hari, terdengar polis sorang ni upate ke HQ.. katanya pasukan penyelamat terdiri dari Polis Marin, Bomba, JPA & Kelab Penyelam PETRONAS yang dinaungi KDC (Kerteh Divers Club).. Oohh hello, mana ada itu Kelab Penyelam PETRONAS...?? Ini lembu punya susu, sapi dapat nama.. apraaa.. Rupanya dalam berita pun gitu kata nya.. Tapi KDC Divers ni cool je, keje2 amal ni.. Se-sen pun tak dapat dari itu syarikat, ayoo nama juga ada..
Hubby & kenkawan selepas sessi selam & cari.. nengok 2nd group turun lak.. Ramai yg demam lepas tu dengarnya.. air sejookk..

Setelah menanti masa yg sesuai.. akhirnya berjaya jugak diselesaikan kuih ini.. Almaklum ini orang, kesabarannya amat rendah tahap nya. Masa di Vietnam dulu, jem nenas dimasak bulan puasa, kuih nya jadi masa Raya Haji.. Elok gitu..?? Sini susasana raya amat syok, tu yang semangat tu kot..

Ceehh... ada lak yang condong lepas dibakar.. ala2 Pisa Tower gitu... Yes, the dough memang teramat lembut.. tak reti aahh nak adjust2, kang salah pulak.. Aaahh, nanti ngap dalam mulut.. hancur jugak kan..

Dapat 2 tray kecik.. 2nd tray ni pulak geram ya amat..!!! Lupa sapu kuning telor.. Eeyy..!! Sendiri bikin, sendiri punya hal la.. geram ya amat ni.. Entah apa la dalam kepala ni..!! Muram kusam je tart ni.. Sedih betol...

Ni lak jem kurma.. Sakan jugak menanti masa untuk melaksanakan nya.. Apa la nak jadi, asyik2 malas je ni...

Lapis Kurma.. resipi dalam Utusan Melayu tahun 1976.. kuih feveret.. my beloved Aunty sokmo buatkan.. nowadays dia dah tua & tak larat.. so kena bikin sendiri sebab nak makan.. I tell u, gila susah nak melapis.. pecah2 doh yang dicanai nipis2 untuk dilapis tu..!! Nasib dapat cover dengan kuning telor.. Aahhh, ngap masuk mulut, hancur jugak kan.. Lembut sangat pulak, senang nya hancur..

13 comments:

Izariza said...

Salam Mulan,
aduhai .. gelak sorang2 saya duk baca celoteh mulan pasal kuih raya ni ... mmg dlm hati terdetik jgk .. eh tart ni takde telur lak kat atasnya tup2 tuan rumah declare kelupaaan hahahaha .. sorry ye .. tergelak lebih .. terhibur hati :)
wah rajin sungguh buat kuih raya! Oven kat rumah saya dah jadi penghias dapur aje :)

Salam Ramadhan yg masih bersisa!

Ajzie said...

dah siap dahhh tart puan mulan kita eik.. terliurrrrrrr tgkkkkk.. hihi

Ehh kalau arwah mak saya panggil kurma lapis tuh kuih sultanah tau. Mmg kuih favourite keluarga kami..

hanieliza said...

Salam..kakliza pun tergelak sensorang subuh ni sbb baca celoteh Mulan..
itu yang rindu sokmo nak baca ur n3..
anyway..condong pun condong la asalkan jadi kukisnya..
kakliza baru nak buat arini..ntah berjaya atau tidak..kita tunggu...

Ummi365 said...

amboi mak raya sakan mulan tahun ni no... ok lah tu.. kak ummi ni kuih tunjuk je.. itupun beli 3 jenis je untuk mak mertua and mak sendiri.. rumah sendiri tak ada. sebab dari pengalaman tahun2 lepas balik je beraya dari kampung budak2 dah tak sentuh kuih di rumah.. kalau orang datang rumah kita jamu yang panas2 jelah cam soto ke, rendang ke.. kan kan kan..

cikdinz said...

bersemangat tu buat kueh raya...

silversarina said...

Tart condong menara pisa ... tak kira dah janji dapat makan ..hehe.

pB said...

tak buat pun biskut tahun ni.
tak tahu nape, mood kurang.

baju raya pun dah pakai.
kasut raya pun dah rasmi.
hi hi hi ...

bukannya orang kampung tahu baju tu baju baru ker tidak ....

selamat hari raya
maaf zahir batin
kalau lebih ,
poslah tart nenas tu ...

pB said...

tak buat pun biskut tahun ni.
tak tahu nape, mood kurang.

baju raya pun dah pakai.
kasut raya pun dah rasmi.
hi hi hi ...

bukannya orang kampung tahu baju tu baju baru ker tidak ....

selamat hari raya
maaf zahir batin
kalau lebih ,
poslah tart nenas tu ...

en_me said...

selamat aidilfitri maaf zahir bathin dari me dikejauhannns wat akak mulann ittewww

Mama Rock said...

mulan, sila2 lah hulur kuih display tu..sure nanti ada beraya kat klc kan, kan, kan?

anyway selamat hari raya dan maaf zahir batin.

MULAN said...

iza: sedih betol kuih tak bersapu telur gitu.. kusam je kan.. alaaa, dapur hiasan tu akan panas kelak nya..

azie: oohh.. banyak nama ke kuih tu.. he he, memang resipi lama tu.. tpai susah ny anak buat..

kak liza: condong pun, yg tu masuk mulut dulu.. siap pilih tu, mana condong mana tegak, mana yg muka ada foundation kuning dll.. quality control konon..

kak ummi: he he.. tahun ni rasa lain lak, memang sakan nak buat kuih banyak tapi masa takde la kak ummi, pastu tau je la buat biskut.. keje metek org t'ganu kata.. nak kena belek2.. leceh la. buat kek senang sikit..

cikdinz: kena bersemangat jugak ni.. he he nak raya konon..

kak rina: tu la nak sedap kan hati.. tak sedap pun, bikin sendiri..

pb: banyak le alasan tak de mood pb ni.. he he.. entah2 sat lagi, mood datang.. haaa gegar kl tu..

enme: selamat raya to u too, enme..

mamarock: sape la nak jemput kami beraya kat klcc tu, he he.. kita raya sama je la.. salam raya to u too.. maap zahir batin..

QueenJah said...

Mintak mahap la Mulan, ati beta mmg geli btol nengok tart mu yg tertonggeng tu! har3x..

abeh tu U frust menonggeng tak? hee..

arsaili said...

salam kak, nak recipe tart nenas tu..my favourite la